جدید ترین دوربین مداربسته حرارتی و یا PIR چگونه کار میکند ؟

از انواع دوربین های مداربسته می توان به دوربین مداربسته PIR اشاره کرد , این نوع دوربین های مداربسته که به دوربین های حرارتی هم معروف هستند دارای سنسورهایی برای تشخیص حرکت هستند .

جدیدترین دوربین مداربسته حرارتی را می توان در اماکنی که از نظر امنیت مهم هستند نصب کرد , به دلیل قابلیت منحصربه فرد این نوع دوربین مداربسته که نسبت به هر حرکتی واکنش نشان می دهد می توان از آن ها با عنوان دقیق ترین دوربین های مداربسته یاد کرد .

نحوه عملکرد سنسور PIR

Passive Infrared Sensor یا به اختصار PIR یک سنسور الکترونیکی است که نور مادون قرمز (IR) منتشر شده از افراد یا اجسام مختلف را در میدان دید خود اندازه گیری می کند. این سنسور ها در سیستم های ضد سرقت داخلی بسیار رایج و مفید هستند. قرار گرفتن واژه passive که به معنی غیرفعال است، بدین معنی است که این سنسور از خود هیچ گونه اشعه ای منتشر نکرده و تنها از طریق جذب اشعه کار می کند. هنگامی که یک فرد (مانند یک سارق) وارد اتاق می شود، سنسورهای PIR تغییر دما را تشخیص می دهند و با به صدا درآوردن زنگ آلارم و یا شروع ضبط تصاویر هشدارهای لازم را می دهند.

سنسور تشخیص حرکت PIR در دوربین مدار بسته هایک ویژن چیست؟

لازم به ذکر است که هر جسمی که دمای صفر نداشته باشد مقادیری از اشعه مادون قرمز را از خود ساتع می کند که بوسیله چشم انسان قابل دیدن نیست و فقط  به صورت انرژی گرمایی حس می گردد. اما دوربین های مجهز به سنسور پیر می توانند این اشعه را اندازه گیری نمایند. هنگامی که فردی وارد منطقه مورد نظر می گردد، سنسور PIR متوجه تغییرات تابشی ایجاد شده در میدان دید خود می گردد. و سپس تغییرات انرژی مادون قرمز را در وضعیت قبلی نسبت به حالت جدید مقایسه کرده، و پس از انجام محاسبات لازم منجر به شروع عملیات ضبط و یا فعال نمودن آلارم ها می کند. این تغییر وضعیت در واقع بر اثر دو عامل است:

بدن فرد انرژی مادون قرمز از خود منتشر می کند که منجر به افزایش میزان این اشعه در اتاق می شود.

صرف نظر از تغییر ایجاد شده بر اثر اشعه مادون قرمز، الگوی تغییرات مادون قرمز موجود در محیط در وضعیت قبلی نیز بر اثر ورود فرد تغییر می کند.


دوشنبه 12 شهریور 1397
بؤلوملر :